maandag 29 juni 2009

Roestig / rusty

De afgelopen weken had ik al een aantal keer geëxperimenteerd met roestverven. Levert erg mooie resultaten op. Geïnspireerd door een post op de blog van Wietske wilde ik ook eens iets met iron mordant doen. Leek me een soort instant roest. Geen idee wat het was. Een beetje googlen leerde me dat het ijzersulfaat is. En nog een beetje meer googlen bracht me op een site voor tuiniers waar iemand klaagde dat zijn terras zo bruin werd van de mosverdelger. Hardnekkig en bruin, dat klonk me meteen goed in de oren. Mosverdelger bleek voor 60% te bestaan uit ijzersulfaat. Goed voor een experimentje buiten.
Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd. Bovenaan links is katoen natgemaakt met water en azijn gewikkeld in roestige voorwerpen. Rechts is katoen natgemaakt met water, bestrooid met mosverdelger en roestige voorwerpen. Onderaan links katoen met water en azijn bestrooid met mosverdelger en dan in plastic gepropt. Rechtsonder was iets dat je echt buiten moet doen. 2 kopjes mosverdelger en een kopje soda met 2 liter kokend water (ziet er echt vreselijk goor uit) en vervolgens overgoten met 1 liter sterke thee. Uurtje af laten koelen en uitgespoeld. Alle lappen zijn prachtig geworden. Ik ga ze gebruiken om op te zeefdrukken.

Last couple of weeks I experimented some with rust dyeing. With wonderful results. Inspired by a post on Wieske’s blog I wanted to try iron mordant. Seemed some kind of instant rust to me. No idea what it was. A bit of googling learned me that it is iron sulphate. A bit more googling brought me to a website where a gardener was complaining about his terrace tiles which has become brown by the moss biocide he used to clear his lawn from moss. Persistent and brown, that sounded good to me. The moss biocide consists of 60% iron sulphate. So time for an experiment outside.
I tried several things. Above left is cotton with water and vinegar in which I enfolded rusty things. The one above right is cotton with water and vinegar with iron sulphate sprinkled on and then folded with rusty things. Below left cotton with water and vine and just iron sulphate. The one below on the right is a bit hazardous, only outside please. I put two cups of moss biocide with one cup of soda in two litres just boiled water and added one litres of strong tea. Let it cool down for about an hour and rinsed it. All fabrics turned out nice. I will use them to screen print.

7 opmerkingen:

Jacquelines blog zei

Leuk experiment met een prachtig resultaat Sandra.

Corryna Janssen zei

Wat een mooie stoffen zijn het geworden. Waarom voel ik nu ineens de onbedwingbare drang om naar het tuincentrum te gaan ;-).

Corryna

Marion zei

Mooi geworden zeg!
Je hebt me aangestoken en heb ook al een paar mooie lappen 'verroest'.

Margeeth zei

Jij bent lekker aan het knoeien geweest en de resultaten zijn nog prachtig ook. Ik vraag me ook wel eens af, wat voor stoffen er in al die dure spullen zitten die je voor fiberart kunt kopen. Vaak is daar dus gewoon niet achter te komen.
Doe je wel voorzichtig, dat je de dampen niet inademt, want is niet erg gezond.

Elly zei

Mij heb je ook aangestoken en inmiddels ben ik ook een paar roestige lappen rijker. Jouw proef met mosverdelger en soda heb ik ook gedaan. Ik voelde me net een gifmengster: het mengsel begon gelijk te borrelen. Alleen is mijn lap niet zo "blauwzwart" geworden. Ik heb de lap een paar keer gekeerd en daardoor een lap gekregen die overal roestvlekken heeft.

laplandyellow zei

prachtig resultaat!!! mij is het op heden nog niet gelukt.
bedankt voor de tip.

dorie zei

wat heerlijk om dit te lezen en wat een geweldige resultaten - ik hou ook erg van experimenteren met lappen. Ben (nog) geen quilter, maar wel een viltster. Als ik meer tijd heb ga ik de rest van je blog lezen....