vrijdag 5 juni 2009

Geen Tijd / No Time

Tijd niets op mijn weblog gezet. Ook druk geweest met andere dingen. Een tuin die overhoop ligt bijvoorbeeld. Toch moeten er nog een aantal dingen af. Volgende week komen we van de Dutch Bag Ladies weer bij elkaar. De quilt met thema Tijd moet dan af zijn en we krijgen een nieuwe opdracht van Aly. De Tijd schiet letterlijk en figuurlijk op. Van het weekend de laatste hand er aan leggen en hier alvast een sneak preview.

Daarna het huiswerk voor Quilten Speciaal maar eens aanvallen.
De opdracht is om een kesa te maken, dit is een soort van omslagdoek die gebruikt wordt door boeddhistische monniken. Aangezien de monniken in armoede leven werd de kesa oorspronkelijk gemaakt van stukken stof die anderen niet meer wilde gebruiken en werden als een soort patchwork aan elkaar gezet.
De maat van de kesa is afhankelijk van de persoon die hem gaat dragen. De lengte van de is gelijk aan de lengte vanaf je schouder tot aan je enkel. De breedte wordt gemeten van vingertop tot vingertop over je schouders heen. Hierbij moet je je zo breed mogelijk maken.
Een kesa heeft minimaal 5 kolommen en maximaal 25 kolommen. Hoe meer kolommen hoe ‘belangrijker’ de persoon is waarvoor de kesa is. De sashings kunnen verschillende breedtes hebben, vanaf 1 vingerbreedte tot 5 vingerbreedtes.
Het aantal kolommen is altijd oneven. De kolommen zijn opgebouwd uit stukken stof afgezet met een shashing. In elke kolom komt 1 kort stuk voor, dit is de precies de helft van de lange stukken. De korte stukken zitten om en om, boven of onderaan de kolom.
(met dank aan Marjon voor de instructie want ik heb deze les gemist).
Een heel karwei dus zo’n kesa, maar je mocht ook een kleintje maken. Dat is me eigenlijk mijn eer te na dus wie weet ga ik me nog even kwaad maken. Aangezien ik niet zo’n blokjes naaier ben, zal het aantal kolommen wel uiterst beperkt blijven. Verder zijn tradities natuurlijk leuk en aardig maar zit het niet in mijn aard om slaafs een instructie op te volgen. Ik denk niet dat er een hele traditionele kesa uit gaat rollen!

Long time no posts on my blog. Busy with other things. My garden for instance, a big mess and completely in a jumble. But, a few things should be finished these days. Next week the Dutch Bag Ladies will meet. The quilt with theme Time should be finished by then and Aly will give us a new assignment. Time is running in the literal and figurative sense. Finishing touch this weekend and a sneak preview now.

After that’s ready I should make a start with the homework for Quilten Speciaal. We have to make a kesa. That’s a Buddhist monk robe. Monks lived in poverty and humility, owning nothing of value. So they took the fabrics no one else wanted.
Traditionally, a kesa consisted of a ragged rectangle of patchwork fabric that was wrapped around the body to expose one shoulder.
The length is from your shoulder to your ankle and the width from fingertip to fingertip over your shoulders. While measuring this you should make yourself as wide as possible. A kesa can have anywhere from five to twenty-five but odd columns of blocks framed by borders. The more columns the more imported the person wearing it. The sashings can have various width, from 1 to 5 finger breadth.
Every column has got one short patch, this one should be half the size of the large patch. And the short patches are every other one up and down in the column (thanks to Marjon for the explanation as I missed this lesson).
A whole lot of work such a kesa, but you may make a small one as well. That piques my pride so maybe I get myself angry. Since I am not a traditional patch sewer, I guess the number of columns will be limited. And traditions are nice but it’s not my cup of tea to follow them by the instrutions. So a traditional kesa as result, I don’t think so!

6 opmerkingen:

Corryna zei

Wat een mooie ronde vormen Sandra. Mooi gemaakt ook. Ik verheug me er op hem in het echt, en dan helemaal te mogen zien. Volgens mij gaan we weer veel veschillende quilts zien. Leuk!

Margeeth zei

Wat een geweldige omschrijving van de kesa heb je daar, heel knap gedaan van Marjon.
Jammer dat je de les gemist hebt, ik was wel benieuwd hoe jij het zou ervaren.

Anoniem zei

Ik ben zelf helemaal weg van omslagdoeken, altijd al geweest. Dus, bedankt voor deze goede omschrijving. Ben benieuwd wat jij ervan gaat maken!Ik heb in Veldhoven bij Magie van African Fabrics een hele mooi doek gekocht - in een ongebleekt kleur - die ik wil verven/bewerken.

miekenoor zei

Interessant zo'n Kesa, ik ga meteen even googlen (of zitten we allemaal al te bingen?) of er kesa's te vinden zijn...

Maggi zei

A really interesting explanation. Thank you

Marloes zei

Hi Sandra, ik ben zooo benieuwd wat jij er van gaat maken!! Ook die van mij wordt niet helemaal traditioneel, proberen de regels te breken en deze toch te volgen...
Ben ook benieuwd naar je tijdquilt, wat je ervan laat zien maakt mij erg nieuwsgierig.