vrijdag 1 oktober 2010

Testing

Afgelopen woensdag de procion krijtjes uitgeprobeerd. Ik had voor Willy en mij een setje kleurtjes gemaakt. De primaire felle kleuren, de warme versies, bruin, oranje, groen, paars en zwart. De hoeveelheden pigment een beetje gegokt. Dezelfde gewichtshoeveelheden aangehouden als bij het maken van verdikte verf.
Het resultaat werd verrassend leuk. Als eerste alle kleuren lukraak op een lap gebruikt. Geen idee wat de kleuren zouden doen. Als snel bleek dat wat je heel licht gerubd had na het stomen gigantisch veel kleur kreeg. Voorzichtig mee omgaan dus.

Last Wednesday Willy and I tested the procion crayons. I made a set of colours for both of us. I made the primary cold colours, warm ones, orange, green, brown, purple and black.
I guessed the amount of dye to use. Used the same as I use with thickened dye. The result was surprisingly nice. First I wildly randomly used all of the colours on a piece of fabric. Having no idea what so ever what the result would be. I rapidly discovered that slightly rubbed crayons gave a lot of colour. So, be careful using too much.


Het grappigste effect kwam van het ‘restjes krijtje’. Steeds als ik een ijsblokjes vorm volgegoten had hield ik een minimale hoeveelheid krijtmengsel over. Dat heb ik alsmaar in een restvakje gedaan. Omdat er steeds enige tijd tussen de kleuren zat werd het een gestreept krijtje. De strepen bleken na het wassen nog goed te onderscheiden. Hier zie je de stof voor en na stomen.

The funniest effect came from the ‘left over crayon’. Every time I filled one of the ice cube shapes I’ll be left with a minimum amount of crayon mix. I put it in a spare shape. Because there was some time between two colours they formed layers. The various stripes where good visible in the end. Here you can see the fabric before and after steaming.



De krijtjes deden het geweldig goed. In het begin kwamen er nog wel wat losse korreltjes van de randjes af en die gaven af en toe wat onbedoelde vlekken. Het stomen luisterde nog wel vrij nauw. Bij te kort stomen smolt niet alle was en zat er weinig leven in de stof. Bij te nat stomen liepen de kleuren door. Ook de gemengde kleuren lukte de ene keer beter dan de andere. Soms scheidden de onderliggende kleuren zich. Het beste resultaat hadden we als we alle stof in kranten rolden en stof en kranten met een fijne plantenspuit vochtig maakten.
Aan het uiteindelijke resultaat zag je nog wel af dat het gerubd was maar met als grote voordeel dat de kleur in de stof zit in plaats van er bovenop ligt. Of mijn versie van de krijtjes lijkt op die van Jane Dunnewold? Eigenlijk geen idee maar het resultaat is zo leuk, hiermee ga ik zeker nog verder experimenteren.

The crayons where acting surprisingly well. At first there where some loose grains coming of which resulted in some unintentional spots. The steaming required some precision work. When steaming a too short period the wax didn’t melt enough. The fabric became a bit dull.
When using too much moist the colours run through each other. The mixed colours where giving trouble as well. Sometimes the colours split in the underlying colours. The best result was achieved when the fabric was rolled in newspaper with fabric and newspaper moisten a bit with a fine water spray.
When looking at the final result you can see that it’s made by rubbing but the big advantage is that the colour is in the fabric rather than on the fabric. Whether my version of the crayons is like Jane Dunnewolds? I don’t know, but this result is so nice, I surely will experiment more with this.

 

11 opmerkingen:

maggi zei

Fantastic pieces from your experiments. It is good to hear the observations about how the crayons reacted. All that money you have saved as well!

Marloes zei

wat is dit leuk! En je resultaten ook!Heb je nog wat krijtjes over die je ons kan laten zien? (volgende week zaterdag?)

Patty zei

Interessante experimenten Sandra!
Heb je het na het stomen nog gewassen? En gingen de krijtjes snel op of kon je aardig wat rubben?
Neem je de resultaten volgende week mee? Groetjes

Lynn zei

looks like fun.

Marjon zei

Wat een interessant experiment Sandra. En wat een mooie/leuke effecten.

Nienke zei

Echt super! Die gemengde kleurenvariant is toch simpelweg briljant? Leuk dat je ons laat meegenieten, dank je wel!

quiltvaria zei

Leuk om je experiment te lezen. het lijkt me echt leuk om te doen.
groetjes Franny

Corryna Janssen zei

Wat leuk is dit! Ik vind het leuk om te lezen hoe jij van alles ontwikkelt. Je kunt dit zeker vaker gebruiken. Het ziet er leuk uit.

Willy zei

Ik weet ondertussen dat het erg leuk is om te doen!
Ook weet ik, dat ik een enorme bofferd ben omdat ik er bij het uitproberen met de neus boven op sta en nog mee mag doen ook!
Er is zelfs zo'n kleurig doosje bij mij achtergebleven!!!!
Dank je Sandra!!!

Sonja zei

Super om te zien, en dat we mee mochten kijken hoe dit werkt, er zullen velen zijn die dit een keer gaan uitproberen.

Tineke zei

Wat gaaf dat het je gelukt is Sandra - ik was er sceptisch over maar zie nu toch de voordelen.