maandag 19 september 2011

Bleek / bleach

Op de valreep nog even gerommeld met twee verschillende soorten discharge. De standaard discharge paste van Jacquard en een pakje ontkleurder van Citin dat ik bij de drogist tegen kwam. Dat laatste is eigenlijk bedoeld om je was te ontkleuren als je een rode sok in de witte was gestopt hebt. Leek me wel een goede kandidaat voor een experiment. Aangezien ik wat zeefdrukken wilde uitproberen moest de ontkleurder wel even verdikt worden. Een beetje van het poeder aangemaakt met water en verdikker poeder.

Het nadeel van de discharge paste vind ik altijd dat het af en toe al zo snel droogt dat je niet goed meer kan zien waar je gebleven bent. Het bleken van de stof gebeurt namelijk onder invloed van stoom. Dat nadeel had mijn aangemaakte prutje niet. Het eerste dat namelijk verbleekte was de verdikker poeder. Het eindresultaat van beide producten deed niet veel voor elkaar onder. Hoe dikker je het aanbracht des te heftiger het resultaat. De verdikte ontkleurder was wel beter te doseren en de afdrukken zijn iets scherper geworden. De discharge paste gaf iets lichtere afdrukken. Op de foto zijn de iets paarsige afdrukken van de Citin en de andere van de discharge paste.

At the final I messed aroudn a bit with two different discharge agents. I used the standard Jacquard discharge paste as well as a package of Citin decolorant I found at the local drugstore. It was meant to use to decolour your laundry when your put a red sock in your white wash. It seemed a good candidate for an experiment. I wanted to use some screen prints so I had to thicken the decolorant a bit. Used some print paste and water.
The disadvantage of the discharge paste is that it sometimes dries too quickly and you can’t see what you’ve done already. The bleaching starts only after steam ironing.
That disadvantage missed my bleaching sludge. The first thing that bleached was the thickening powder. The end result of both products was a bit the same. The thickened Citin was easier to dose and the result a little bit sharper. The result of the discharge paste was a bit lighter. In the picture the bit purple prints are the result of the Citin and the other one of the discharge paste.

9 opmerkingen:

Els zei

Wow, goed "probeersel"!
(en was de citin nog goedkoper ook ? in ieder geval waarschijnlijk zelfs makkelijker verkrijgbaar ...)

vilterietje zei

leuke experimentjes! ik ben op dit moment op school met verftechnieken bezig en daardoor meer geïnteresseerd dan normaal. ik zal je blogje goed bewaren, dank je:)

Maggi zei

Very effective. I really like the difference in colour that you get from the two discharge agents.

Sonja zei

Goede tip. Het ruikt zo lekker naar rotte eieren als je de stof strijkt;)

Beth from Maine zei

I also have just started with discharge paste. I did two portraits of ERIC and the most spectacular was purple discharging to turquoise with green bits. Lovely. I think we are somehow connected. We seem to be synchronizing our techniques and it's great fun!

Hannie zei

Ga ik ook eens proberen met citin. Heel goede resultaten heb je bereikt!
Ik heb ook nogal wat lappen bewerkt met disscharge pasta voor Biezenmortel . Stinkt wel behoorlijk, maar ik ben wel tevreden met het resultaat.
Tot morgen!

Suus zei

Leuk experiment, ik wist niet dat er ook een van de Citin was weer wat geleerd.

marjolijn zei

Wat een goed idee. Die Citin is zeker iets om uit te proberen. Dank voor de tip.
gr. Marjolijn

Tineke zei

Da's leuk zeg...dat heeft potentieel.