dinsdag 6 april 2010

Eindopdracht Quilten Speciaal / Final assignment Quilten Speciaal assignment

8 mei moet hij af zijn, de eindopdracht van QS. Het werd dus tijd om maar eens te beginnen.
Ik heb als opdracht gekregen om voor mijn ontwerp uit te gaan van een foto, en daarvoor te zoeken in mijn natuurfoto collectie. Ook moet ik schilderachtig werken in blauwen en roest. Intussen ook in mijn hoofd wat ik daar mee ga doen. Op zich word ik altijd een beetje dwars van een bepaalde richting opgestuurd worden. Ik ga altijd eerst even de andere kant op. Eerst dus maar even iets over het dwarse deel van de opdracht. Ik ben begonnen om wol, naaldvilt en zijde te verven in blauwen en bruinen. Een deel van het ontwerp wordt namelijk in vilt uitgevoerd. Een paar jaar terug ben ik eens bij een lezing van Irene van der Wolf geweest. Een veelzijdig kunstenaar die onder andere vilt maakt in de wasmachine. Dat gegeven alleen al sprak me aan. Vilten vind ik een leuke techniek maar al dat gedoe met zeep en water en dan vervolgens de dag erna spierpijn van al dat vilt martelen, dat sprak me iets minder aan. De lezing was geweldig, het was net een cabaret voorstelling. Wat een leuk type.
Een paar weken terug was er een nieuw boek van haar uit, Beeld in zicht II, met allerlei nieuwe technieken om te vilten. Dat wilde ik wel eens testen. Vandaag lekker aan de slag geweest Met behulp van chiffon zijde en naaldvilt geprobeerd water uit te beelden. Hier de nog niet gevilte voorbereidende werkzaamheden. Inmiddels het hele zooitje in de wasmachine gehad en wonder boven wonder ging het goed. Zal het morgen op de foto zetten.

It should be finished May the 8th, my end assignment from the QS course. Time to start it I guess. My assignment to depart from a photo, and to choose one from my nature photo collection. I have to work pictorial in blues and rust colours.
In the mean time I have got the idea in my head. In itself I always become a bit intractable when someone pushes me in a certain direction. I always go the opposite site for a while. So first about that site of the assignment. I started to dye wool, needle felt and silk in blue and brown. Part of the design will be made of felt. A few years ago I attended a lecture by Irene van der Wolf, a very varied artist who, among other things, makes felt in the washing machine. I like the technique of felting but I dislike the whole business of soap and water and the aching muscles the day after. The lecture was amazing, almost cabaret. She is a very nice type of person. A few weeks ago I bought her new book, Image in sight II (both in Dutch and English!) with all sorts of felting techniques. I liked to do some tests. Today I was bust doing so. Here you see the not yet felted preparation.
Tried to represent water with silk chiffon and needle felt. It’s all out of the washing machine now, it all went well. More tomorrow.

6 opmerkingen:

Margeeth zei

Gelukkig, ik ben niet de enige die nog heel druk is met de eindopdracht van quilten speciaal....

Toen ik de kleuren las die jij moest gaan gebruiken dacht ik wel even 'oeps'. Ik ben net vanmorgen met een nieuwe quilt begonnen (niet voor quilten speciaal, die ligt nu even een paar dagen op de vloer om te zien wat ik er verder mee moet), heb net mijn eerste blok af, in het blauw met geroestverfde stof.

Emmy zei

prachtig die kleuren ben heel erg benieuwd wat dat weer gaat worden succes ermee

Lynn Cohen zei

It looks like work, but that you are also having fun in the process. I know the results will be quite beautiful as your work always is.

Anoniem zei

That has the most amazing texture.

Suus zei

Lijkt me erg leuk, maar inderdaad ook lastig, ik ben benieuwd wat het word.

Marloes zei

hij hoeft niet af te zijn hoor op 8 mei, als ie dat maar in augustus is.... ik hoop dat ik augustus haal!