donderdag 29 januari 2009

Batik

Afgelopen zaterdag weer een les Quilten Speciaal gehad van Els van Baarle. Een reuze leuk en inspirerend mens. Met de hele groep gebatikt. Nooit eerder gedaan en in eerste instantie wist ik nog niet zeker of dat wel leuk was. Het is dus erg leuk om te doen! We zaten met een groep van 13 kakelende dames in een net iets te kleine ruimte waar de toilet stuk was maar we hebben een hele leuke dag gehad. Daar wil ik zeker iets mee gaan doen. Door tijdgebrek konden we niet meerdere lagen batik over elkaar heen maken. Dat vond ik toch jammer. Thuis nog eens even op de plank met mediums en andere chemische middelen gekeken en daar vond ik Jacquard No Flow. Bedoeld om kleuren niet in elkaar over te laten lopen. Leek mij wel geschikt voor mijn experiment. Het lapje dat ik bij de cursus gemaakt had nogmaals gedeeltelijk afgedekt met de No Flow. Na drongen komt er een soort transparant laagje over de stof heen te liggen waar geen verf mee doordringt. Daarna geverfd met zijdeverf. Vervolgens de zijdeverf gefixeerd met het strijkijzer en de stof uitgespoeld. In een handwarm sopje lost de No Flow al snel weer op. Het resultaat is weliswaar niet om over naar huis te schrijven. Door mijn geknoei werd het lapje er niet bepaald fraaier op, maar het werkt wel. De lijnen zijn iets minder strak dan bij het gebruik van was maar dit heeft als voordeel dat je het zo weer uit je stof spoelt terwijl de was heel veel moeite kost.

Last Saturday another lesson of Quilten Special. Els van Baarle was our teacher. A pleasant and inspiring person. We did some batik with the whole group. Never done that before and at first I didn’t know whether I’d like it. But it was very nice to do. We where with 13 chattering ladies is a too small room with a broken toilet but, nevertheless we had a wonderful day.
I certainly want to do something with batik again. Through lack of time we couldn’t batik several layers across each. A pity. At home I looked on my shelf with mediums and other chemical stuff and there I fount Jacquard No Flow. Meant to inhibit the dye from flowing. It seemed suitable for an experiment. I partially covered the fabric I batiked during the course with the No Flow. After drying it’s a transparent layer on the fabric which is than impenetrable for dye. Than I dyed it with Silk dye and settled the dye by ironing. After that I washed the fabric in lukewarm water. The No Flow dissolved quickly. The result is nothing to write home about. Because of me messing around the fabric didn’t gain beauty, but, it works. The lines are a little bit less sharp than when using wax but the gain is that you can rinse the No Flow easily whereas the wax takes a lot of time and patience to iron it out.

2 opmerkingen:

Lynn Cohen zei

Well it looks pretty to me... a nice experiment. Not sure I want to get into the messiness of dyes, but you never know...maybe come summer!
I like watching what you do in art making Sandra. Always such beautiful work.

Margeeth zei

Je lapje ziet er toch wel heel interessant uit, Sandra. Jullie hadden de 'pech' dat het nu winter is, toen ik deze les had was het zomer en konden we de lapjes buiten in de zon laten drogen en wel meerdere lagen doen.

Kan me goed voorstellen dat jullie elkaar behoorlijk in de weg hebben gezeten, de ruimte is eigenlijk ook te klein voor zoveel mensen, zeker als die ook nog eens aan het verven slaan met alle 'troep' die daar bij komt kijken. En wat een toestand met de wc, hoe hebben jullie dat in 's hemelsnaam opgelost, je kunt toch niet de hele dag niet naar de wc!