vrijdag 5 september 2008

ATT Arnhem

Gisteren naar de opening van de jaarlijkse tentoonstelling van het Quiltersgilde geweest. Deze 25e tentoonstelling werd feestelijk opgeluisterd door Opera della Casa. Ik ben niet zo van de opera maar dit was opera met humor, erg leuk. Het niet leuke was dat het langer duurde dan verwacht waardoor ik het grootste deel van de quilts niet gezien heb. Gelukkig is Arnhem dichtbij en ga ik gewoon nog een keer. Ik heb er twee quilts hangen waarvan ik er 1 mooi vind. Deze dus.

Yesterday I went to the opening of the annual show of the Dutch Quilters guild. Since it was the 25th time the show was organised it was a festive opening, added lustre to by Opera della Casa. I’m not the opera kind of type but this was opera with humour, very nice. The not so nice part was that it lasted longer than expected so I had to leave in a hurry. I didn’t see half of it. Happily Arnhem is nearby, so I will go another time. Two of my quilts are on the show from which I like one. This one.


De quilt heet Herinnering aan Holland is geïnspireerd op de omgeving waar ik woon, rivierenland. Er staat een gelijknamig gedicht van Hendrik Marsman op afgedrukt dat ook echt bij mijn woonomgeving hoort.

Herinnering aan Holland
Denkend aan Holland
zie ik brede rivieren
traag door oneindig
laagland gaan,
ijle populieren
als hoge pluimen
aan den einder staan;
en in geweldige
ruimte verzonken
de boerderijen
verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen,
geknotte torens,
kerken en olmen
in een groots verband.
De lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijze veelkleurige
dampen gesmoord,
en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord.
H. Marsman

The quilt is called Memory of Holland and is inspired by the environment I live in. Low land crossed by broad rivers. On it there’s a poem by Hendrik Marsman which is about these surroundings.

Memory of Holland

Thinking of Holland
I see wide-flowing rivers
slowly traversing
infinite plains,
inconceivably
rarefied poplars
like lofty plumes
on the skyline in lanes;
and submerged in the vastness
of unbounded spaces
the farmhouses
strewn over the land,
tree clumps, villages,
truncated towers,
churches and elm trees -
all wondrously planned.
the sky hangs low
and slowly the sun by
mists of all colours
is stifled and greyed
and in all the regions
the voice of the water
with its endless disasters
is feared and obeyed.
Translation: © Paul Vincent, 2006

5 opmerkingen:

Marloes zei

Sandra, wat een mooie quilt en past goed bij het gedicht. Nu ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar je andere quilt, ook naar aanleiding van een gedicht? Ik kan helaas dit jaar niet naar de tentoonstelling, dus hoop dat jij me hier wijzer maakt.
groetjes, Marloes

Ellen zei

Hallo Sandra
Prachtig ,ik had er al een keer een stukje van gezien,ik sla de foto even op bij mijn favorieten.
Komt morgen de andere quilt!!!!
Ik kan namelijk dit jaar niet naar de tentoonstelling.
groetjes Ellen

Pat Dolan zei

Your "Holland" quilt is amazing! I love the photography, the writing, the colors, balance, harmony & texture. Wish I could see it in real life!

Linda Robertus zei

Prachtig, je quilt, Sandra!
Ben ook erg benieuwd naar de andere quilt...

Lynn Cohen zei

Congrats for having two quilts in the show. I do love the one you show here.

Lovely poem too.