dinsdag 13 maart 2012

Gouden Eeuw / Golden Age

Ik ben al een heel eind op gang met mijn Gouden Eeuw project.
Uitgangspunt van mijn werk was het gevoel dat ik altijd bij de Gouden Eeuw (17e eeuw) heb, allemaal sombere en donkere schilderijen met hier en daar een lichte vlek. Niet echt het werk waar ik fan van ben (sorry Rembrandt). En ja, ik weet ook wel dat ze oorspronkelijk niet zo geschilderd zijn maar door invloed van de tijd vies en donker geworden. Bovendien doorstonden de gebruikte pigmenten de tijd ook niet allemaal even goed. Per saldo dus een somber gevoel. Begonnen dus met een sombere, donkere lap.

I am making good progress with my Golden Age project. Starting point was the feeling I always have thinking of the Golden Age (17th century), a lot of dark and gloomy paintings with lighter spots here and there. Not perticulary the work I am a fan of (sorry Rembrandt). And yes, sure I know that they weren’t painted like that originally but darkend through dirt and time. In addition the pigments used withstand time with varying success. On balance a somber feeling. So I started with a dark dyed piece of fabric.


Voor mij als geboren Amsterdamse kon het thema niet uitgewerkt worden zonder Amsterdam in het centrum te zetten. Amsterdam was in die tijd tenslotte ook het centrum van de wereldhandel. Hoe meer ik over de Gouden Eeuw las des te rafeliger werd het gouden randje van die Gouden Eeuw. Al die rijkdom en welvaart werd bereikt door een flinke portie uitbuiting en slavernij. Een klein deel van de mensen was rijk en welvarend maar daar tegenover stond het overgrote deel van de bevolking die maar zijdelings mee profiteerde van die rijkdom. Om nog maar niet te spreken over alle neveneffecten van de handel in de kolonien en andere geconfisqueerde gebieden.


For me, born in Amsterdam, the theme couldn’t be developed without adding Amsterdam to it. In that time Amsterdam was the center of world trade. The more I read about the Golden Age the more frayed the golden edge of the Golden Ages became. All of the wealth and prosperity was achieved with help of a lot of slavery and exploitation. A small number of people were rich and wealthy but at the opposite stood a much larger part of the population that only sideways had advantage. Not to mention all side effects of the world trade in the overseas colonys and other occupied countries.

De Amsterdamse grachtengordel is voor een deel gebouwd in de Gouden Eeuw en dat stukje Amsterdam is nog steeds de moeite waard om te bekijken. De gevels van de grachtenpanden staan symbool voor de rijkdom en wereldhandel, maar wat zit er allemaal achter?? Als symbool voor mijn ‘rafelige randje’ heb ik de quilt doormidden geknipt. Hij heet ‘Behind the facades’. Erachter een lap met steekwoorden over de keerzijde van de rijkdom. Nadat ik de achterste lap vast gezet had een spannend moment. De schaar zetten in de bovenste laag van de quilt. Ik ben wel van de het type die dan net ergens iets doorknipt dat echt vast had moeten blijven zitten. Gelukkig heb ik ook goede dagen, dit was er zo een. Het effect is wel erg leuk. Ik heb geverfd perle garen in de spoel van de naaimachine gedaan om de dikke draden aan de open kant te krijgen. Geeft wel een mooi effect.


The Amsterdam canal area was build mainly during the Golden Ages and that part of Amsterdam still is worth sightseeing. The fronts of the houses still are a symbol for the wealth and world trade. But what’s behind all that?? As a symbol for my ‘frayed golden edge’ I cut the quilt. It’s called ‘Behind the facades’. In the back a piece of fabric with keywords about the drawback of wealth.
After I sewed the back on there was an exciting moment. I had to put the scissors in.
I am the type of persons who cuts pieces that should’t be cut at all. Luckely I have perfect days as well, this was one of them. The effect is nice. I put dyed perle yarn in the bobbin of the machine to make the thick treads at the back. Looks good.

15 opmerkingen:

Miekequilt@hotmail.com zei

Dat ziet er heel spannend uit.
Stoer om zomaar door te knippen zeg.

Joke zei

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Marion zei

Spannend!!!

Ineke zei

Wat een durf! Heel apart.

Margeeth zei

Zo, jij hebt lef!

Sonja zei

Zo jij durft....

Aart zei

Je hebt zeker lef, Sandra, maar als je het niet doet zul je ook niet weten wat het resultaat is. Ik volg het proces tot het eindresultaat.
http://quiltaart.blogspot.com

Hannie zei

Best een gewaagd experiment,maar goed geslaagd! Je bent er op je eigen wijze weer iets heel bijzonders van aan het maken!Het verhaal erbij spreekt me erg aan.

Beth zei

Very exciting and I appreciate the story behind the piece.

marjolijn zei

Misschien gewaagd, maar een geweldig resultaat. Heel treffend weergegeven. Zou dit graag in het echt willen zien.
gr. Marjolijn

Marloes zei

Lekker doorgewerkt en ik wil het geheel graag bewonderen. Wat eng om het door te knippen, en wat gaaf dat het goed is gegaan.

Maggi zei

What a great piece and a really interesting story behind it.

Christina Fokkema zei

Ik moest lachen om je opmerking over je goede dag. Dat herken ik helemaal, want er is maar weinig voor nodig om te knippen daar waar je het niet wilt. Gelukkig is het goed gegaan. Op de foto's is het toch moeilij te zien maar het geeft vast een prachtig effect.

Marjo zei

Dat is je goed gelukt. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Dea zei

Wat mooi uitgedacht allemaal. Geweldig experiment. Het ziet er op de foto's mooi uit. Ik zou hem graag in het echt zien inderdaad.