dinsdag 16 november 2010

Knipkleedjes en twee vliegen in één klap / Cutting paper and kill two birds with one stone

De cursus Quilten Speciaal is weliswaar afgelopen maar onze groep komt nog regelmatig bij elkaar. We hebben gezamenlijk Marijke Schurink gevraagd ons nog een tijdje te begeleiden. Zij is kunstenaar en maakt allerlei vormen sieraden in een grote verscheidenheid aan materialen (o.a. badschuim, vlees). Het leuke aan Marijke is dat ze heel goed in staat is aan te geven waarom iets wel of niet klopt of mooi is. Dat is namelijk het punt dat de meesten van onze groep het lastigst vinden. We weten wel dat er iets niet klopt maar niet precies wat dan.
Gedurende de dag geeft Marijke allerlei opdrachten en ook huiswerk voor de volgende keer. Nu waren we op de dag zelf met papier in de weer geweest. Niet bepaald mijn favoriete materiaal. Het idee was om met de letters van je naam en materiaal uit kranten een ontwerp/collage te maken. Ik werd er toch een beetje balorig van, voelde me weer een beetje kleuter. Dat leidde wel tot het ultieme klusje dat je mij als kleuter kon laten doen, kleedjes knippen. Stapels had ik er vroeger van. Natuurlijk uiteindelijk toch braaf meegedaan. Dat leidde onder andere tot deze composities. Als voorbereiding op de volgende keer is ons gevraagd nog een beetje te spelen compositie en vlakverdeling.

Although our Quilten Speciaal course is done now our group still comes together every now and than. We asked Marijke Schurink to coach us for a while. She is a professional artist and makes all kinds of jewellery of the most divergent materials (f.i. bath foam, meat). The good thing is that she is very capable in letting us know why something isn’t nice or right. For most of us that’s the main problem: we do know that something is not right but don’t always know what exactly.
During the day Marijke gives all kinds of assignments and some homework for the next time as well. The last time we where making compositions with the letters of our name and some material from newspapers and magazines. As I don’t like paper as a material to work with it made me a bit recalcitrant, it felt like kindergarten. Which lead to the ultimate thing the teacher could ask me: cut paper lace doilies. I made hundreds of them. Of course I behaved and did what was asked. These compositions where the result. As preparation for next time we where asked to play a little with composition and division.

Ondertussen moet ik ook al de hele tijd beginnen aan de opdracht die Emmy bedacht heeft voor Willy, Tineke en mij. Labyrint. Het leek me een leuk idee om deze twee dingen te combineren. En dan niet in papier!
Eerst op zoek gegaan naar kantachtige structuren, zonder meteen naar standaard kant te grijpen. Met de paper lamination techniek aan de slag gegaan.

In the mean time I had to make a start with the assignment Emmy gave Willy, Tineke and me. Labyrinth. It seemed a nice idea to combine both. And not to use paper!
So first I had to find some lacy structures without grabbing for fabric lace. I made some lacy structure with paper lamination.

Verder de heat tool gebruikt om een of ander synthetisch stofje van gaten te voorzien. Jammer dat ik niet meer weet waar dat synthetische spulletje vandaan komt want ik vind de structuur echt prachtig.

I also used the heat tool to make nice holes in a synthetic fabric. It’s a pity I don’t know where it came from because the structure is really beautiful.




4 opmerkingen:

vilterietje zei

...en kleuters hebben vaak de beste ideeën! zo zie je dat je toch weer wat heel aparts hebt gemaakt.
lieve groet en tot....riet:)

Lynn zei

You sound like me baulking at rules and assignments, wanting to do it your way! But it looks like you had fun afterall.

Emmy zei

ja ja Sandra is weer lekker bezig
ziet er allemaal weer spannend uit

Tineke zei

Ik vind de collage linksboven heel goed. Interessant wat daar aan de linkerkant gebeurt.

Ik ben nog helemaal niet begonnen met de opdracht - dacht nog zeeën van tijd te hebben. Hopelijk kom ik er rond de kerst aan toe. Heb er zin in!