woensdag 16 september 2009

Vissen / Fishes

Terwijl ik bezig was aan mijn overbevissings quilt voor het DBL thema Onderwaterwereld al weer een aantal plannen gewijzigd. In plaats van 3 stroken stof maak ik er 2. Ik vind dat het geheel langwerpig moet worden maar doordat ik de stroken vrij breed had gemaakt (50 cm) en niet zo heel lang (150 cm) zou het geheel met 3 stroken te vierkant worden. Afknippen vond ik ook geen optie dus verder met 2 stroken. Er komen allemaal losse vissen op de quilt. Aanvankelijk wilde ik die aan visdraad hangen met een dobber. Gisteren een borduurontwerp gemaakt voor de vissen en er een aantal uitgeprobeerd. Die werden echt prachtig. Besloten om er vrij veel te maken, het gaat tenslotte over overbevissing. Het idee om ze aan een touwtje te hangen ook maar laten varen want ik zag mezelf al iedere keer dat ik het ding uitrolde eindeloos in de weer met het ontwarren van visdraad. Nu is geduld niet echt mijn beste eigenschap dus nee, niet doen. Met het laten varen van de draden verdween ook het idee van dobbers. Die dobbers had ik in gedachten om de onmogelijke uitgereikte stofjes te verwerken. Omdat de vissen zo geinig werden ga ik de stofjes daar maar in stoppen. Terwijl ik dit typ staat de naaimachine lekker te stampen om haringen en kabeljauwen van nare stofjes bedekt door allerlei laagjes plastic en organza. Zelfs die zien er leuk uit. Hier een foto van de nog niet zo nare visjes.

While busy on my overfishing quilt for the DBL theme Underwater world I made a few changes of plan. In stead of 3 strips of fabric I’ll make 2. I think the whole quilt should be rectangular but since I made the strips too wide (50 cm) en not very long (150 cm) the result would be square when using 3 strips. Cut of one side wasn’t an option so, 2 strips it will be.
There will be a lot of individual fishes attached on the quilt. At first I thought to hang them on fishing thread with a float. Yesterday I made a embroidery design for the fishes and tried a number of them. They where really magnificent. I decided to make a lot of them, my theme is overfishing after all. I let go of the idea to hang them on fishing thread. I saw myself unravel a lot tangles every time I unrolled the quilt. Patience is not on of my best qualities, so no, don’t.
With letting go of the threads the floats went as well. Those floats I needed to get rid of the impossible fabrics we where given. Because the fishes turned out so well I’ll put a piece of all of the fabrics in them as well. While typing this the sewing machine is working hard to make herrings and codfishes from creepy fabrics covered with layers of plastic and organza. Even they look good. Here a picture of the not quit creepy fishes.

4 opmerkingen:

Lynn Cohen zei

What a fun project this is. Love your fish and decision making process. It will be fishpacular!

Maggi zei

What a lovely range of fish. Your theme may be overfishing but you are certainly replenishing stocks.

Marjon zei

Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Marjon

Marion zei

Wat een super goed idee, zo kom je meteen van je "lelijke"stofjes af.
Ben benieuwd hoe je quilt er uit komt te zien, je vorderingen zijn tot nu toe prachtig.