dinsdag 3 mei 2011

Row row row the boat ...

In de herfst ga ik een masterclass doen bij Jette Clover en Linda Colsh, ik heb er al helemaal zin in. We krijgen nu al elke maand huiswerk. Het is de bedoeling dat we een serie werken van een zelf gekozen thema gaan maken. Ik heb gekozen voor het landschap bij mij in de buurt. Ik woon in het rivieren gebied. Door het jaar heen ziet het landschap er steeds verschillend uit, niet alleen door de verandering van seizoenen maar vooral door de verandering van het waterpeil. Ik loop regelmatig een bepaald stuk met de hond langs en over de dijk. Het verveelt eigenlijk nooit, altijd weer iets anders te zien. Ik heb al eerder werk gemaakt geïnspireerd op het landschap, met name de wilgen en ik ben er eigenlijk nog niet klaar mee. Ik heb besloten om niet alleen de wilg als uitgangspunt te kiezen maar ook roeibootjes. Op verschillende plekken langs de rivier liggen van die half gezonken roeibootjes. Onduidelijk van wie ze zijn en of ze nog gebruikt worden. Ongemerkt heb ik in de afgelopen jaren regelmatig foto’s gemaakt met die roeibootjes, tijd om er iets mee te gaan doen.

Eerst maar eens gaan experimenteren met het borduren van roeibootjes. Ik heb 3 versies gemaakt. Twee met mijn borduursoftware en 1 uit de vrije hand. De linker is gemaakt met de borduursoftware. Hierbij heb ik de software de randen van de foto automatisch laten zoeken en die randen omgezet in stiklijnen. Bij de tweede heb ik een schets omgezet in stiklijnen. De meest rechter is gemaakt door uit de vrije hand een potloodtekening te stikken. De eerste twee zijn reproduceerbaar en de derde niet.
Zelf vind ik de tweede en de derde het mooist. De eerste is me te statisch.

In autumn I will have master class taught by Jette Clover and Linda Colsh. I am realy looking forward to it. Every month we have home work to be prepared. The aim is to work in series on a chosen theme. I chose for the landscape around the place I live. I live in an area with broad rivers and wetland. Through the year the landscape always looks different. Not only by the change of seasons but most of all by the change of water levels. I regularly walk the dog along a certain part of the river over a dike. The landscape is never annoying. Always new views. I made work based on the landscape before, with willows for insance, and wasn’t finished with it. I chose not only the willow as a starting point but rowing boats as well.
There are a lot of places along the river with half sunken rowing boats. It’s not clear who owns them and whether they are in use.
I was unaware of it but during the years I made several photos of those boats. Time to do something more with it.
First I experimented a bit with embroidering rowing boats. I made 3 different versions. Two with help of my embroidery software and one free motion sewing. The left one is made by letting the software decide with contours it could find. The middle one is made sketching with the software and the right one is made just stitching. The first two are reproducible and the third one isn’t.
I like the second and third the most. The first one is too static.


12 opmerkingen:

vilterietje zei

heel bijzonder om je eigen woonomgeving in werkstukken te gebruiken. de roeibootjes zijn geweldig, de meest rechtse spreekt me het meest aan:)

Els zei

Mooi hoor dat stikwerk. Ik vind die "zelfgemaakte" het mooist : je doet het dus beter dan de "machine"
Leuk om naar uit te kijken trouwens een workshop met een paar van die "cracks" Succes

Suus zei

Erg leuk om je omgeving als inspiratie te gebruiken. Je handgemaakt bootje is toch het mooist.

Beth zei

I swear there is a connection with us. I too am doing thread sketches but of crows. I will put them on my blog when done. Our muses must be in contact with each other. Your boat are wonderful and I agree about the second and third.

Nienke zei

Wat leuk om te zien dat je uit de vrije hand tot mooiere resultaten komt. Ervaring? Talent? Of de interpretatie boven de exacte kopie? Hoe dan ook, goed om te zien!

marjolijn zei

Wat een heerlijk vooruitzicht zo'n cursus. Lijkt me echt geweldig en je hebt nu al zoveel voorpret. Ik vind vooral het 3e bootje erg mooi geworden. Die heeft mijn voorkeur. De 1e vind ik ook de minste. Leuk dat je eigen vrijere werk zoveel meer aanspreekt.
gr. Marjolijn

Anoniem zei

Leuk die bootjes. Ik ben benieuwd naar jouw eindresultaat.
Marjo

Rubato zei

De foto is al zo mooi.
Kan het nog mooier worden?
Als ik dan moet kiezen, kies ik voor nr. 3

Beth zei

Sandra. I've posted my attempts at thread sketching on my blog
http://sewsewart.blogspot.com/

Nelleke zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Nelleke zei

Leuk, ik kijk er naar uit je te ontmoeten in Biezenmortel!

groetjes Nelleke.

Anoniem zei

I like the third one best. It has your own hand in it. These boats are lovely to use as a series.