donderdag 22 januari 2009

Iets nieuws beginnen / Starting something new

Een paar keer per jaar geven Emmy, Willy en ik elkaar een opdracht. De laatste keer was Emmy aan de beurt. Maanden geleden al weer. We hebben twee pagina’s vol met haiku’s gekregen met de opdracht om een ervan te gebruiken als basis voor een quilt. Op de een of andere manier zat er geen voortgang in. Ik had al een paar keer zitten staren naar de vellen papier maar dit leidde tot niets. Vandaag wist ik het ineens.
Ik ga met de volgende haiku aan de slag:

eerste lentedag
dichtgevouwen somberheid
opent tot vreugde.

Blijkbaar is het weer (beetje herfstig met regen, wind, grijs) somber genoeg om intens naar de lente te verlangen.
Mijn inspiratie wordt een bos tulpen. Ik ben ze aan het fotograferen in verschillende stadia van bloei. Verheug me al op de lentekleuren die ik ga gebruiken, geel, oranje en rood.
Ik ga verschillende technieken gebruiken, schilderen, stempelen, zeefdruk, printen op stof en applicatie.

A few times a year Emmy, Willy and I give each other an assignment. Last time it was Emmy’s term to come up with something. Already few months ago. She gave us two pages with haiku’s and we have to use one as source for a quilt. I didn’t go well, no progress at all. I stared at the pages a few times but no ideas. Until today. My English isn’t good enough to give a proper translation of the haiku but the intention is something like this: First day of spring, folded gloominess, opens for pleasure.
It seems that our weather (some kind of autumn with rain, wind and a lot of grey) is dark enough to long for spring. My inspiration is a bunch of tulips. I am photographing them in various stages of bloom. I am delighted by the colours I am going to use, the colours of spring, yellow, orange and red. I will use several techniques, painting, stamping, screen print, printing on fabric and application.

1 opmerking:

Emmy zei

dat zal wel weer een uitbarsting van lente kleuren zijn ben erg benieuwd